Å studere i Frankrike: forberedelser

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt om alle de praktiske tingene man må huske på når man skal flytte til Frankrike for å studere. Etter å ha prøvd å huske på alle disse tingene i flere måneder, har jeg begynt å verdien i å ha alt samla. Dessuten fikk jeg faktisk en mail fra en som hadde lest her, og som hadde noen spørsmål jeg faktisk kunne svare på, det var veldig hyggelig og da fikk jeg masse motivasjon til å faktisk poste dette.

Å finne et studium. Det første man begynner med er å finne seg et studium. En kan selvfølgelig begynne på en fransk skole eller universitet, utveksle gjennom et norsk studium eller gå på et av studiene som er tilrettelagt spesielt for norske studenter i Frankrike. Studiet jeg går på er et av dem, nemlig årskurs i fransk i Caen. Det finnes andre alternativer for nordmenn, som for eksempel økonomistudier i Toulouse. Studere i utlandet er et fint sted å lete etter info. Det samme gjelder hjemmesidene til SIU som jeg søkte gjennom. En kan selvfølgelig også google litt for å se om noen har laget en blogg om temaet. Det er det ofte noen som har (<3 internett).

Å søke studium.  Hvordan man søker til de ulike studiene varierer. I Caen trengte man formell kompetanse i fransk fra VGS, ideellt sett en ferdig eller påbegynt lærerutdanning. en CV og et motivasjonsbrev samt attester. Jeg sendte søknaden i posten, og var heldig og fikk plass på første forsøk. Det lønner seg sikkert å gjøre seg litt flid med søknaden, spesielt hvis man må sende med motivajsonsbrev. Hvis går på et norsk universitet/høyskole og skal på utveksling er mitt beste tips å stille tusenvis av spørsmål til alle som kan svare. Erfaringsmessig er det ikke all info som dukker opp av seg selv.

Å ordne alt det praktiske. Når man først har fått studieplass begynner alt det praktiske man må ordne. Jeg måtte finne lagerplass til mitt jordiske gods (som begynte å formere seg underveis i flytteprosessen, det var akkurat som om det aldri tok slutt), leilighet i Frankrike, noen å bo sammen med og så videre. I Caen har de et etablert norsk miljø, noe som er en fordel hvis du trenger hjelp med noe. Jeg fikk kjempegod hjelp av studentene som gikk på årskurset i fjor med å finne leilighet, og jeg «overtok» en av leilighetene de hadde bodd i. Det gjorde jo at jeg ikke egentlig lærte noe om å finne leilighet i Frankrike. Særlig siden huseieren både snakker og skriver engelsk. Det kan være ganske stress å finne leilighet i utlandet, og man har begrensa mulighet til å gå på visning. Jeg slapp billig unna, og var bare kjempestressa i omtrent to dager. Mange steder finnes det også studenthybler, og det finnes organisasjoner som kan formidle hjelp. I Caen får vi hjelp av OFNEC til praktiske ting. Ellers er ANSA et godt sted å begynne. Sjekk også ut nettsidene til den norske amdassaden i Frankrike, der får man tips om endel praktiske ting. For eksempel om hvordan man finner et sted å bo i Paris.

Jeg valgte å bo i kollektiv. Litt fordi jeg er så glad i å ha folk rundt meg, og derfor ikke kan se for meg at det i det hele tatt går an å bo alene. Det var greit å ha en annen som er norsk rundt seg, alltid noen å prate med på et språk man kan. Men for at man ikke skal havne midt i en norsk «klikk», og få et studieår som minner om en charterferie som varer et helt år på et sted det ikke engang er varmt, tenkte jeg at det var lurt å få med en franskmann eller to også. Den gylne middelvei, som det jo heter. Til nå har det funka strålende.

Mer av det praktiske. Fordi jeg har vært veldig heldig med leiligheten jeg bor i, har det vært mange ting jeg ikke har trengt å tenke på. Frankrike er litt kronglete, fordi du trenger et pass og en fransk bankkonto til omtrent alt du gjør. Du må ha bankkonto i Frankrike for å få strømabonnement, mobilabonnement (de fleste), internettabonnement, fransk boligforsikring og så videre. For å få en bankkonto må du ha skolebevis og en leiekontrakt. Med andre ord er det veldig mange ting som må fikses på veldig kort tid. Da jeg flytta inn var det meste klart på forhånd, det eneste jeg trengte å gjøre var å kjøpe sengetøy og ei stekepanne. Og skaffe meg mobilnummer, men det fiksa jeg jo på en automat. Og få bankkonto da, det er en mer omfattende affære, men det gikk bra! Jeg har ikke strevd masse med dette, men jeg må innrømme at jeg føler lista over ting som må fikses blir lengre og lengre. Men det er heldigvis ikke sant, nå har jeg styr på det meste.

Språkkurs. Erfaringer fra de første ukene her i Frankrike sier meg at det å gå på språkkurs i forkant er en helt utrolig god investering! (Som jeg jo valgte å ikke gjøre, noe som førte til at dette er den første dagen hvor jeg kunne komme hjem fra skolen uten et akutt behov for å legge meg langflat i senga og hvile hjernen). Mange steder er det ganske billig, som her i Caen., hvor de har et språkkurs som varer i fire uker. Skal man gå på årskurs her, må man stort sett betale husleie fra 1. juli uansett, så det å dra tidlig for å gå på språkkurs er ikke så mye ekstra stress. Skal du studere et annet fag et fransk får man til og med støtte fra Lånekassen, noe man ikke får om man skal studere fransk. Det sagt; det er vel anvendte penger. Tror jeg da, jeg brukte dem jo ikke.

Å flytte på fly. Ett tips; bagasjevekt. Og noen til å møte deg på togstasjonen eller liknende når du kommer frem. Jeg reiste med dobbel bagasje, og det gikk fint, selv om jeg ble litt støl og fikk ganske mange bekymrede/imponerte blikk. Men jeg må innrømme at jeg ikke gadd å spare på taxipengene.

Papirarbeid: Riktige dokumenter er et eget kapittel her i Frankrike (hvor du trenger pass for å gå på museum hvis du er under 26, men da kommer du til gjengjeld gratis inn). Jeg fikk tips om å ta med internasjonal fødselsattest og likningsattester for tre år (nødvendig om man skal søke bostøtte), helfo-kort, forsikringsbevis fra det norske forsikringsselskapet, pass, en haug av passfoto. Lånebevis fra Lånekassa kan også lønne seg om du trenger å dokumentere at du har inntekt (ofte nødvendig for å leie leilighet). Du trenger også å ha en leiekontrakt, skolebevis, RIB (et ark med kontoopplysninger de må printe ut i banken), flere passfoto. Og det er sikkert noe jeg har glemt. Pluss helseattest om du skal gjøre noe sportslig.

Rabattkort, i Frankrike virker det som om du kan få rabattkort eller lojalitetskort for alt. Til og med i smågodt-butikken. Alt er kanskje ikke like nødvendig, men rabattkort på toget er kjempelurt. Det heter Carte Jeune og koster 50 EUR. Da får man opptil 50% rabatt på togbilletter, og jeg som har en kjæreste i et helt annet land synes jo det er ganske digg!

Studiet her i Caen er lagt opp slik at det egentlig ikke er noe stress å ordne disse tingene. Det er mange norske mennesker her som kan hjelpe om man trenger det. Jeg har til og med en norsk yogalærer som har yogakurs på fransk, men han er så grei at han oversetter litt hver gang jeg ser helt fullstendig lost ut. Det skjer sjeldnere og sjeldnere det da.

 

One thought on “Å studere i Frankrike: forberedelser

Legg igjen en kommentar

