Og detaljene

Når man flytter til et nytt land er det en hel haug av ting som må ordnes. Jeg er så heldig at jeg har sluppet unna problemer med det, noe som kan ha resultert i at jeg faktisk har hatt tid til å fundere en hel del over de små detaljene det lønner seg å mestre. Om man får det til eller ei, er kanskje ikke så viktig, men jeg er uansett så glad i detaljer at det gir en viss glede når jeg gjør fremskritt med de små ting.

En ting alle franskmenn er flinke til, men alle nordmenn er dårlige til, er å slukke lyset etter seg. Merket av at jeg kommer fra et tidvis gørrmørkt land med billig strøm som har rykte på seg for å være miljøvennlig, har jeg tydeligvis klart å underholde colocatairen min med min manglende evne til å huske å skru av lyset allerede. Spesielt når jeg med barn(s)lig entusiasme og stolthet skryter uhemmet av mine fremskritt på området. Ang norsk strøm, så eksporterer vi mye av denne snille strømmen og importerer strøm fra utlandet til eget bruk, atomkraft-strøm f.eks. Men det er jo ikke sånt vi tenker over så mye i Norge. Fransklæreren min synes derimot at dette er kjemperart, hun har plukka opp at nordmenn ikke er fans av kjernekraft.

Det omvendte fenomenet har vi med sko. I Norge kjenner jeg vel omtrent null mennesker som går med (ute)sko inne. Og enda så få franskmenn som jeg kjenner, kjenner jeg mange flere her som går med sko inne. Problemet med skorusk på gulvet kan jo løses feks ved å skru av lyset, og benytte seg av ute av syne, ute av sinn-prinsippet. Det blir vel en slags symbiose av dette til slutt.

Over til noe helt annet. En skulle tro at det å tisse var en aktivitet jeg mestret fra før, men så lett er det ikke i Frankrike. I Norge har man alltid dosete på do, noe som gir en viss sittekomfort og gjør det hele ukomplisert. I Frankrike må man mange steder tisse halvveis stående fordi doene ikke har seter. Dette var både uvant og vanskelig i starten, og jeg var litt frista til å søke etter youtube-videoer for å få demonstrert en god teknikk. Etter å ha reflektert litt over hva som kan dukke opp om du søker etter ordene «pee» og «french» droppa jeg det, jeg har nemlig en følelse av at man får demonstrert noe helt annet. Heldigvis var det hele lett å lære seg, men jeg må innrømme at jeg fremdeles ikke skjønner hvordan et handicaptoalett uten dosete kan funke. Hvis man feks er lam i beina, må det da være vanskelig å tisse halvveis stående?

One thought on “Og detaljene

Legg igjen en kommentar

