Byråkratiet alle snakker om

Og da mener jeg ikke det norske byråkratiet. Jeg mener storebroren; det franske byråkratiet. Jeg skjønner at det har sitt rykte for en grunn. Selv om alt går bra med mange nok smil og en porsjon tålmodighet, altså!

Finurligheter jeg har oppdaga til nå:

– Du må ha med pass for å få busskort.
– De skriver adressa di på busskortet.
– Du må validere busskortet hver eneste gang du går på bussen/trikken.
– Du trenger (visstnok) passbilder hele tiden (og jeg tror på dem som sier det).
– Lurte du på hvorfor det er så mange passfotobokser i Paris? Det er ikke bare er fordi de er så romantiske.
– Du trenger helseattest(!) for å kunne bli med på f.eks. håndballtrening
– Å skaffe seg en bankkonto krever at du kun har pass, husleiekontrakt og skolebevis. Og sikkert tusen passfoto, hva vet jeg.
– Leiekontrakten min er på ni(!) sider, og spesifiserer blant annet at jeg ikke kan starte bakeri i leiligheten jeg bor i. Noe som var leit, for det hadde jeg selvsagt planer om (neida).
– Hvis du skal gi bort kontonummeret ditt til noen, må du dra til banken for å få et eget ark med opplysninger. Dette arket være printa ut i banken.
– Depositumet for å leie sykkel er noe sånt som 700 euro. Hallo! Det er jo en halv månedslønn for en lavtlønt her nede. Hvordan går det an?
– Det går selvfølgelig bra. Man skriver jo bare ut en sjekk. (Flashback fra 1994, anyone?).
– Ofte må du betale kontant for ting som koster under 15 euro. Tipper man ikke kan betale med kort på loppemarkedene her, for å si det sånn.

Men!
Du kan kjøpe mobilabonnement på en automat. Det er da noe.

Legg igjen en kommentar

