En uke

I dag har jeg vært i Caen i nøyaktig ei uke. Og det er så fint her! Så hva er det beste til nå?

– Leiligheten. Jeg bor veldig bra. Og vi har til og med egen vaskemaskin (til klesvask)! Etter seks år med fellesvaskeri som koster masse penger, og hvor du må passe på at ingen stjeler eller kaster klærne dine på gulvet, er det helt skjønt at man kan vaske klær uten å gå ut.

– Like ved der jeg bor finnes det en liten eng med gress som huser en liten million kaniner. De er hyggelige jogge-kamerater, selv om de ikke er ekstremt sosiale av seg. Men de er med på løpinga. Selv om de riktignok løper fra meg når jeg kommer.
IMG_20140827_220339
Jeeeej! JEG SÅ KANINER! (Min indre femåring har det så bra atte).

– Kantina på skolen!
IMG_20140826_132523
Treretters lunsj. Og jada, du kan kjøpe vin i kantina.

– Kultursjokk på supermarkedet. De har jo sånne svære supermarkeder her, og det er jo ganske gøy når man er vant til norsk utvalg og norske priser. Så får det være at det kanskje er bittelitt harry å bli så oppglødd over noe sånt, det er jo mye av det samme som å være på Nordbysenteret, liksom. På matbutikken har jeg blant annet kjøpt dyne, radio og et kart over Frankrike. Og ei tavle.

– Likanes folk i klassen, som jeg gleder meg til å bli kjent med.

– Franskmenn har visstnok et rykte på seg for å være ganske sure, men jeg tror de har en egen evne til å bli sjarmert av blonde nordmenn som snakker skikkelig klønete (mente sjarmerende klønete) fransk. Til nå har alle jeg har snakket med vært både hyggelige og blide, og det er så fint når man er litt forvirra.

IMG_20140829_171021 (1)

– Prisnivået!
Selvfølgelig gremmes jeg litt over å være så glad over det. For man må jo huske på at man er i et land hvor folk tjener mye mindre enn hjemme, og at det er en grunn til at ting er billig. Så vidt jeg vet har de ikke studielån i Frankrike på samme måte som i Norge, og ca ingen flytter hjemmefra når de er 18. Staten subsidierer heller måltider og trening på campus, mens i Norge får man penger fra Lånekassa til å finne seg et sted å bo. Selvfølgelig er det artig å få i pose og sekk en liten stund. Og i forlengelse av det …

– For 30 euro kan du trene i et år(!) Jeg synes jo det var så billig, og det var mens jeg fremdeles trodde at det var prisen pr. måned.
– For 34 kroner/4 euro får du en treretters lunsj.
– Jeg fant Birkenstock-sandaler til omtrent halv pris av hjemme. Og de var ikke engang utsolgt.
– Asterix er rimelig prisa og. Obligatorisk lesestoff har jeg hørt.
IMG_20140825_202046

– Husleieprisene føles derimot ganske «heimslige» ut, som de ville sagt det i Telemark, selv om de jo er mye triveligere enn i Oslo eller Bergen.

– Byen er så fin! Og selv om jeg har vært kursleder for HEF en haug av ganger, synes jeg jo at det er superstas med alle de fine kirkene. Jeg konverterer neppe til katolisismen i løpet av uka, men jeg tror jeg vil inn og smugkikke både her og der.
IMG_20140829_164813

Hittil har jeg kost meg veldig, selv om overgangen fra «sommerferie» (jeg har fremdeles problemer med å kalle 100 % jobb for ferie, selv om det er forventa av en student) til skolehverdag er litt tøff. Særlig når undervisningen skjer på fransk. I tillegg er det ganske mange praktiske greier som må på plass, og det virker som om det er et evighetsprosjekt. Jeg glemmer jo fort at jeg bare har vært her ei uke, og at dét muligens er grunnen til at jeg skjønner så lite. Men oppsiden er:

– Fonemer! Takk og lov, noe småkjent fagstoff. Selv om man må pugge de rare bokstavene.
IMG_20140828_160926

Og hva savner jeg med Norge hittil?
– Springvannet som smaker så ufattelig godt (og da mener jeg det fra Nordsjø i Telemark, og egentlig ikke det i Oslo)! Og kanskje melk som går ut på dato. Og Jon, men det gir jo ingen mening, han er jo i Sverige.

Legg igjen en kommentar

