Hest er best

Rett før jeg dro til Frankrike begynte de å reklamere for heste-VM på NRK, og jeg var litt trist for at jeg gikk glipp av sendinger med norske kommentarer. Overraskelsen var derfor gledelig da jeg oppdaget at heste-VM rent faktisk er i Caen og Normandie. Hipp hurra! I dag hadde de en form for åpningsparade, og jeg er sikker på at alle i hele byen samlet seg for å se på hestene. Det er jo et lite kultursjokk når man er for Norge, hvor hestesporten ikke har spesielt høy status.

S0068576 S0118581

Hele byen var stappa med folk. Og jeg følte meg jo ganske hjemme da, det var jo rene 17. mai-stemninga. Selv om ingen hadde fløyter eller flagg, og korpsene manglet, så føltes det litt godt likevel. Det å få øye på hestene midt i mellom alle disse folka var strengt tatt litt «where’s waldo»-aktig.

S0148584
Politihestene var selvsagt med på showet. Men de fikk ikke spesielt mye oppmerksomhet, så dem gikk det faktisk an å se på nært hold uten å måtte skvise seg gjennom en folkemengde (noe jeg selvsagt gjorde med glede, jeg har jo litt 17.mai-erfaring).

S0278597 S0268596 S0258595

Ryttere fra ulike land fikk vist seg frem, og det var ganske artig å se på de ulike uniformene. Selv om det er en stor ulempe å aldri ha nådd 160 cm når man skal se på parader.

S0328602

Etterpå rusla jeg og min nye roomie opp på slottet (som sikkert egentlig er en festning) og kikka på turistmagnet-hestene de hadde på utsilling der. Det var faktisk kø for å ta bilde sammen med denne hesten.

Legg igjen en kommentar

