Avreise

Akkurat da vi fløy over Nesodden, hadde skyene forsvunnet litt. Da fikk jeg vinket adjø.
IMG_20140821_175025

I øyeblikket er jeg på vei til Caen. På en måte. Fordi flybillettene jeg fant (med to stk bagasje) var såpass mye billigere enn alle andre alternativer, endte det opp med at jeg tok et fly som passet dårlig med toget videre til Caen. Da ble det ei natt på hotell. Samla pris for fly + hotell er fremdeles under det de andre billettene jeg fant kosta. Hotellet er riktignok i klassen «helt ok», og heldigvis rent. Utover det er det et utrolig lite stimulerende sted å være, jeg tror jeg trives best der det finnes en hage og ok utsikt. Oppsiden er badekar! For første gang på 1,5 år tok jeg meg et bad. Det føltes ferie-aktig og bra.

Dessuten er det en fin ting å være alene en natt. Jeg kan knapt huske sist jeg var alene for mer enn noen timer av gangen, eller uten å ha venner eller familie i umiddelbar nærhet. Nå er omtrent alle jeg kjenner i et annet land enn meg selv, og det er absolutt ingen jeg vet om som er nærmere enn en tre timers reise. Jeg skal ikke overdrive og si at jeg er kjempeensom, for jeg har da internett og telefon. Jeg tror ikke engang jeg synes det er spesielt leit eller trist. Men uvant er det. Og utrolig stille.

Jeg tenkte det kunne være en grei oppladning, når jeg begynner på universitetet igjen på mandag kommer alt til å være nytt og fremmed. Det er masser av ting man må prøve å forstå, det er fremdeles ting som må fikses, tidsfrister og i det hele tatt. Og jeg føler jeg har brukt hele sommeren på å fikse ting. Flytting, leilighetsleiting, studielånssøknader (det er ikke nødvendigvis for amatører det der, utrolig hvor mye styr det kan bli når søknaden din ikke er helt innafor normalen), utvask av leilighet, flyttemeldinger og omadresseringer, telefoner til bank og forsikringsselskap, semi-feriering, og hundre andre ting. Helt siden jeg begynte «ferien» 23. juni har ting gått fullstendig i ett, med flytting, full jobb og et slags sosialliv. En liten hotellpause for å kjede seg litt er deilig.

 

3 thoughts on “Avreise

  1. Ooooh, jeg ønsker deg alt godt i oppstarten! Jeg elsker å bli kjent med nye steder, og jeg savner mange aspekter ved å bo i Frankrike, så jeg håper du vil trives og storkose deg!

    • Hva savner du mest? Hadde vært artig å vite.

      Takk for lykkeønskningen, det kommer sikkert veldig godt med. Det er jo litt vanskelig å tilpasse seg språket spesielt, og alt det andre generelt,, selv om det sikkert går fint (etterhvert). (: Hyggelig at du leser, forresten!

      • Først og fremst savner jeg maten og vinen, pluss tilgjengeligheten og prisene på de to tingene, og så savner jeg markedskulturen, kunsten (og måten den liksom inngår i dagliglivet på en annen måte enn hjemme), språket og arkitekturen. Samt vennene jeg fikk der, så klart. Blant annet! Det er så mye å glede seg over i Frankrike, synes jeg!

Legg igjen en kommentar

