Oslosommer-favoritter I: «Safari»

Selv om jeg ikke har hatt noe sommerferie denne sommeren, har jeg vært flink til å late som. Det er mye skriving i avisene om at det er så synd på alle som ikke får reist vekk på ferie (til syden eller liknende), men de som påstår det skjønner nok ikke hvor fantastisk Oslo er som ferieby (selv for dem som ikke har ferie). I den anledning tenkte jeg å lage en liten serie om kule ting man kan gjøre i Oslo om sommeren. Mye av det koster ikke engang penger.

Min første sommerfavoritt er å gå på «safari» uten løver, men med det mål å finne fisk, planter eller insekter (man kan nok med hell også lete etter fugler, rare hunder eller kjekke menn).

Akerselva er et skikkelig bra safaristed. Der kan man finne både fisker og kreps og en og annen and. Når man blir lei av å speide rundt i villmarken kan man ta seg en dukkert, eller stikke ned til Hønse-Lovisa for litt vafler.

IMG_20140427_170340

IMG_20140421_135322

IMG_20140722_222335
På dette bildet er det en liten kreps. Som bildet så tydelig indikerer må man være ganske observant for å klare å få øye på den, akkurat som i virkeligheten.


S0058005-001
Etter å ha trent ganske masse, har jeg blitt veldig flink til å oppdage fisk. Denne karen mener jeg må være en ørret.

IMG_20140406_142533
Og endene … De er lette å finne, og ganske hyggelige å prate med.

 

Insektsafari. Det er viktig at vi passer på biene og humlene våre, de står i fare for å bli utrydda. Jeg tenker at det er litt lettere å få til når man i det minste husker at det er viktig. Det å speide etter humler og bier er jo en strålende måte å huske på at de eksisterer. Man kan jo til og med lære seg å se forskjell på de ulike artene, men så langt har jeg ikke kommet ennå.

IMG_20140617_115753
Humle i nyperosa
IMG_20140617_125538
Bie i skjærsminen
S0477449

S0627466-001

Legg igjen en kommentar

