For strikkeinteresserte: Lesestoff

Tidligere har jeg skrevet om lesestoff for bunadsinteresserte. For dem som liker strikking er det enda mer å velge mellom, og det er bare å hive seg rundt om man trenger litt inspirasjon. Dette innlegget er ikke helt ferdig, og vil oppdateres litt og litt.

Nettsteder

Gratis strikkeoppskrifter og strikkeskoler finnes i titusentalls på internettet. Noen av viktigste nettstedene man må kjenne til er:

Strikkenettsteder:
Ravelry Her må man melde seg inn, men det er verdt det. Det finnes sikkert flere millioner gratisoppskrifter her.
Strikkeblogger. Re-posting av blogginnlegg skrevet av norske strikkebloggere.

Drops Design / Garnstudio Tusenvis av gratis oppskrifter, på norsk
Pickles, strikke, hekle og muffinsoppskrifter. Selger også garn.
Knitty, tidsskrift med nettsider og gratis oppskrifter
Järbo garn, masse gratisoppskrifter på svensk

Norske garnleverandører
Eventuelt utenlandske leverandører tilgjengelig i Norge. Her finner du noen gratisoppskrifter, men enda viktigere: bilder av alle modellene som er i salg i butikkene.
Du Store Alpakka
Sandnes garn
Dale garn

Rowan

Bergere de France

Viking garn
Rauma Garn
PT Design

Bokhylla.no
En oversikt over digitaliserte bøker finnes her. 

Siden jeg elsker bokhylla.no og gamle strikkeoppskrifter har jeg rota fram noen gullkorn. Verdt å merke seg at alle bøkene er fra 90-tallet, og det synes jo godt på bilder. Men oppskriftene er jo av endel klassikere, og snart er jo 90-tallet inn igjen uansett. For å finne gratisoppskrifter på den berømte Peer Spook-genseren, og en haug av forskjellige setesdalskofter – det er da saktens stas!

Har noen for eksempel lyst på en isbjørngenser? Noen ganger slumper man til å finne ting som ikke er så ille, selv i bøker med mye rart. Her er et eksempel.
Hvis man er fra for eksempel Trysil, kan man jo lage seg en trysilkofte . Mange andre steder har tilsvarende gensere og kofter, det er bare å klikke seg inn å bla. Det finnes også votter og luer til, i en annen bok.

Man kan også finne hjertevotter. Eller hva med en vikinginspirert jakke?

Mange barn har ikke «ekte» bunader, siden de vokser så fort. Da man kan strikke. Her finnes strikket festdrakt / bunad til barn

Noen har tatt seg bryet med å skrive en hel bok om Setesdalskofta. Med oppskrifter

Sandnesgarn har også lagt ut noen nydeligflotte gamle oppskrifter. Hva med en vikingskipgenser?!

Guider og instruksjonsvideoer

Jeg liker det også når folk tar seg bryet med å forklare hvordan ting skal gjøres. Både garnstudio/drops og pickles har instruksjonsvideoer. Det finnes også en haug av slike på youtube. Men vær obs på at amerikanske damer snakker veldig masse, så det tar 15 min å få forklart noe man kunne skjønt på 2 min.

Her finner man forklaring på hvordan man monterer kofter som det må klippes i, i bloggen strikkeexpressen. Man finner også forklaringer på mønsterstrikk, og vottetomler.

Her finner man forklaring på hvordan man spinner garn med håndtein.
Oppskrift på de evig nostalgiske jordbærluene, finnes på denne bloggen

Advertisements

One thought on “For strikkeinteresserte: Lesestoff