Seminyttige eksamenstips

Mitt eksamenstips nummer én er utrolig vanskelig å følge, kanskje nesten umulig. Det krever at man er utrolig god på å hjernevaske seg selv til å tenke at alt man vil at skal være gøy er det.

Så når jeg står opp om morgenen skal jeg tenke at det er helt utrolig digg at det snart er eksamen og at jeg må lese som en gal! Det funker faktisk omtrent like bra som teorien min om at hvis man kler på seg treningsklær om morgenen, kommer man til å trene i løpet av dagen. Det sagt, så synes jeg faktisk at eksamensperiode er digg hvis følgende faktorer er oppfylt: 1. At faget er spennende. 2. At man klarer å rydde timeplanen for alt annet. 3. At man ligger bra an. 4. At motivasjonen holder.

Dersom ikke alt det er helt oppfylt er det likevel ting man kan gjøre. Å prøve å nyte livet.

En måte å gjøre det på er å drikke kaffe av mummikopper. Da blir man ganske glad uansett utgangshumør. Jeg har (blant annet) denne:

Motivet heter festen er hentet fra Vem ska trösta knyttet? og det er bare helt ufattelig fint! Problemet med denne koppen var bare at man ikke får kjøpt den i Norge. Jeg og Jon var på Backe i Grensen og kikket på koppene en dag, og begynte å prate med den finske ekspeditrisa. Hun fortalte da at hun akkurat hadde prata med leverandøren og fått beskjed  om at denne koppen ikke skulle selges i Norge, og hun virket helt oppriktig lei seg for det. Siden jeg er mummikoppnerd av rang ble jeg også litt lei meg, faktisk. Da furta vi helt til Jon kom på at det jo gikk en finsk jente i klasse hans.  Hun kunne jo sikkert kjøpe en kopp. Og jommen gjorde hun det!  Og ikke bare det, hun heter Karen hun òg. (Kopper blir jo mye hyggeligere når de har en historie, og denne har altså det. Takk, Karen!)

En annen ting man kan gjøre er å sørge for riktig utstyr.

Disse sykt fine og hyggelige klutene har egentlig ingenting med eksamen å gjøre. Men de har veldig masse med å gjøre at Ingrid I har flytta inn i kollektivet mitt – og at vi derfor har blitt naboer/samboere. Det kule med det er at hun er sykt glad i å lage mat, men hater å vaske opp. Jeg synes det er helt ok å lage mat – om jeg bare er inspirert til det (skjer ca en gang i uka, helst skal man spise oftere enn det), og jeg har i grunnen ingenting i mot å vaske opp. Derfor fikk jeg jobb som oppvasksjef. Siden yrkesstolthet er noe av det mest beundringsverdige jeg vet om, tenkte jeg at det var helt essensielt om man skulle vaske opp og. Føler disse klutene gjør oppvaskerjobben mye mer seriøs.

Et annet ekte eksamenstips er bra lunsj. Jeg testa det litt i dag og fant ut at lunsjer blir bare bedre om man bruker flere tallerkner. Grunnen er at man spise ett rundtstykke med eple og late som om det er enn treretters. En med egg og røkelaks, en med camenbert og et eple til slutt.

Umulig å ikke bli sykt glad av noe sånt.

Det samme funker og hvis man skal se film og kose seg. Da pleier jeg, hvis jeg har det for hånden, å ta fram følgende:
En kopp kaffe. En kopp sort te. En kopp grønn te. Et glass farris bris. En bolle popcorn. Litt sjokolade. Alt blir så mye bedre når man legger litt arbeid i det, synes jeg. Jon er av en helt annen oppfatning og sier at det alltid er så sykt slitsomt å kose seg når jeg bestemmer hvordan. Bare fordi vi må dra fram seks kopper for å drikke litt te.

Da blir det jo tross alt litt oppvask. Men det er jo null stress når man er oppvasksjef med mummikluter!

7 thoughts on “Seminyttige eksamenstips

Legg igjen en kommentar

