Prosjekt hjernevask: Første tegn til suksess

I eviglange tider har jeg prøvd å hjernevaske Jon til å få lyst på bunad. Og for å si det forsiktig; det har vært nok av motstand fra den kanten. Men! Nå ser det jammen ut som det er lys i enden av tunnelen, for nå har jeg faktisk begynt på en øst-telemarkbunad til Jon. Veldig sped start, riktignok – men broderisaker til skjortekrave og mansjetter er i alle fall kjøpt inn. (Og han betalte selv, dette lover ekstremt godt må jeg si).

Sånn skal broderiet se ut tilslutt.

Men i disse fargene.

Gjett om det var gøy å være i bunadsbutikken i går, og oppleve at det faktisk var Jon som ikke ville gå derfra. Trodde aldri jeg skulle få oppleve det i mitt liv. Skal kanskje sies at han var ekstremt opptatt av å velge farger, sånn at han faktisk ikke kunne gå derfra. Men halllooo. Det var festlig uansett.

7 thoughts on “Prosjekt hjernevask: Første tegn til suksess

    • Det er ikke veldig vanskelig, men man må ha litt uforholdsmessige mengder tålmodighet. Gidde å øve litt, også må man gidde å holde ut til ting blir ferdig. Det synes jeg er den største utfordringa.

      Takk for skryten! : )

  1. Hei
    Kan jeg spørre deg om hvordan du broderer dette mønsteret med farger. Jeg sitter med akkurat det samme og en mengde farger men skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse det så det blir enklest og lite konflikt på baksiden. Jeg har brodert dette mønsteret før men da kun i sort. I boken min står det at man skal gjøre ferdig en og en fargeseksjon men da blir det en helt annen måte å brodere på. Kan du fortelle meg hvordan du har tenkt å gå frem?
    Hilsen Marianne

    • Hei. Beklager at jeg svarer deg så sent.

      Jeg synes det er litt vanskelig å forklare – så jeg fant dette blogginnlegget for deg: http://byrandi.blogspot.no/2012/06/hvordan-sy-smyg-til-bunad.html Dette viser «bunnen» – det syr man først – med to tråder.

      Resten av fargene syes med tre tråder. Hvis du ser på ditt eget bilde vil du kanskje se at noen av stingene er korssting. Siden disse syes på når du er ferdig med «bunnen» vil det ikke bli noen konflikt. Dette er forholdsvis enkle sting, så det kan jo være en ide å begynne med disse. Resten av fargene syes rett og slett ved å «snurre» tråden rundt de hvite feltene som skal fylles. Litt som klostersøm, men kun over en tråd. De syes altså ikke som smøyg ved at man syr «opp og ned» over hele mønsteret.

      Var dette til hjelp? Kan legge ut noen bilder senere evt.

      • Tusen takk for svar, jeg tror faktisk at jeg ble noe klokere nå ja:-D
        Ikke lett dette her. Jeg må inrømme at jeg ombestemte meg litt på mønsteret da jeg ble rådvill og en dame hjalp meg å tegne opp drømmemønsteret, så nå broderer jeg faktisk korssting, men det kommer smøyg på kragen og en del forskjellige andre på brystet. Så jeg skal få brynt hodet i bøtter og lass.
        Jeg håper du legger ut bilder etterhvert for det er veldig gøy å se det flotte arbeidet du gjør. Stakken din ble knall fin og det blir nok mannen sin også når du blir ferdig med den. Jeg gleder meg til å se 😀
        Ha en fin kveld
        Hilsen Marianne

Legg igjen en kommentar

