Hjemmelaga bunadskjorte

Onsdag er den store dagen. Det er mer enn halvannet år siden jeg kjøpte broderi-materialer til bunadskjorta mi. I mellomtida har jeg sydd og sydd, om enn med grusomt lange pauser innimellom. Jeg har gått på kurs for å lære å sy, i alle fall litt. (Det ble et skjørt. Men det trenger en omgang med styrejern før jeg kan skryte mer av det). Men nå! Nå skal jeg endelig montere bunadskjorte. I motsetning til med broderinga, som jeg lærte meg helt aledeles på egenhånd (og derfor er full av feil, sikkert) – tar jeg altså ikke den sjansen med monteringa. Da tror jeg man skulle hatt en ganske voldsom fantasi i alle fall.

Innimellom kan man ta en titt på detaljene. (Prøv å unngå å legge merke til det manglende møtet med et visst strykejern her).

Detalj fra skjortebrystet

Alle delene samla

Brodering tar i grunnen veldig lang tid, men det er så veldig gøy når man endelig blir ferdig, da. Stingtypene som er brukt her er korssting, holbeinsaum og klostersaum.

7 thoughts on “Hjemmelaga bunadskjorte

Legg igjen en kommentar

