Bunad: skjortebroderi

Bunadsying er ganske gøy når man først får det til. Dette er mitt første broderi i hele verden, og kanskje egentlig det eneste jeg noen gang har sydd (hvis man ikke teller med ting fra barne- og ungdomsskolen, altså).

Stingtypene er korssting, holbeinsaum og klostersaum. De er ganske enkle alle sammen, egentlig er det sånt som alle kan klare. Og det er ganske gøy, for jeg synes det ser i alle fall litt avansert ut. Riktignok er den øverste kanten alt for tykk og bred, og egentlig helt feil. Men siden alle må gjøre nybegynnerfeil tenkte jeg å bare la det være sånn. Så kan jeg le av det om kanskje tretti år.

Detaljbilde. Det er ikke hundre prosent ferdig, men det nærmer seg veldig.

Nå har jeg til og med meldt meg på sy-kurs og bunadskjortekurs. Da jeg var liten var det drømmeyrket mitt sydame. Det er det jo ikke lenger, men det er jo hyggelig å bli det likevel. Om enn bare på fritiden.

One thought on “Bunad: skjortebroderi

Legg igjen en kommentar

