Prosjekt sunn mat kan være billig.

Siden jeg blir forbanna av myten om alt som er sunt er så himla dyrt, tenkte jeg å sette i gang med en slags motbevisningskampanje. Skal man leve billig og sunt kan man på sekundet sette i gang med å lære seg å like ting jeg har skrevet på lista under. Man kan selvfølgelig også leve billig og ræva, men feilernæring er ganske toskete. Og usunt.

Dine nye beste venner:
LØK! Løk er verdens sunneste ting. Rødløk, gul løk, hvitløk, purreløk, vårløk.
Gulrøtter, rødbete, pastinakk, kålrot.
Kikerter, andre erter, bønner, linser.
Hermetisk tomat.
Potet/fullkornspasta/fullkornsris. Couscous. Quinoa. Bulgur. Byggkorn.
Brokkoli.
Egg.
Squash.
Champignon.
Knekkebrød.
Hjembakt brød.
Havregryn.

Litt luksus:
Avocado. Cottage cheese. Soltørka tomat. Fetaost. Mozarella. Ruccolasalat.

Neste stikkord er suppe, det burde alle blakke mennesker like. Alle andre også for den saks skyld.
Etterpå kan man lære seg å handle på tilbud, og ta med seg utgåtte matvarer fra butikken. Mye digg luksus i litt gammel mat! Ellers kan man ta en tur på Grønland/eller andre innvandrerbutikker.

Apropos suppe. Jeg lover at det går an å lage suppe som er billigere enn de fleste posesuppene, men i tillegg åtte hundre ganger sunnere (litt uvitenskapelig påstand, jeg innrømmer det – bedre er det uansett). Andre ting jeg lover er at all mat jeg skriver om skal være lette å lage. Hvis ikke hadde jeg ikke laget dem.

Tenk på det her, og jeg kommer sterkere tilbake.
Med blant annet:
Løksuppe. Gulrotsuppe. Tomatsuppe. Rødbetesuppe. Linsesuppe. Pasta med hjemmelaga saus. Hvitløkssauterte champignon. Pai. Omelett. Hummus. Spinat- og kikertgryte. Ovnsbakte grønnsaker i hundre varianter. Digg havregrøt. Tilslørte bondepiker.

Legg igjen en kommentar

