Kokebok

På fredag leste jeg a-magasinet og ble helt ufattelig sint. En artikkel der handlet om middelklasse og underklasse hva mat angår. De hadde intervjuet en blakk dame som bare spiste ris, pølser, kyllingvinger osv fordi hun ikke hadde råd til annet. Siden jeg er student og dermed profesjonelt blakk mye av tiden, kan jeg jo endel om å lage billig mat. Som også er hjemmelaget og sunn! Man kan spise ganske bra på et matbudsjett på 350 kroner uka. Særlig hvis man liker suppe, jeg er den første til å innrømme at det er en fordel.

Akkurat nå driver jeg å samler ideer til min egen kokebok (og stjeler veldig mange oppskrifter fra Ingrid). Der skal det være billig mat, som er god og sunn, som alle kan lage og alle skal ha råd til. Estimert dato for ferdigstillelse er omtrent 1. august 2015. Alt til sin tid.

8 thoughts on “Kokebok

  1. Ja, jeg leste også den artikkelen, og lot meg irritere. Ikke fordi det ikke er sant, at det på mange måter er et klasseskille i matveien, (og jeg må innrømme at jeg til tider kan kjenne meg litt igjen i de som drakk cola i «protest» mot sunnhetshysteriet). Men samtidig finnes det da mange måter å spise sunt og variert og næringsrikt på uten å gjøre det så utrolig dyrt! Ta egg, for eksempel. Masse næring, og du har utrolig mange eggbaserte måltider du kan spise! Så jeg gleder meg til kokeboken din kommer ut – da skal jeg kjøpe, reklamere for den, og lese! 🙂

    • Joo, det er klasseskille i matveien, helt klart. Men! Det handler ikke om penger. Jeg følte meg kjempetruffet av masse av det. At jeg egentlig er litt matsnobb. Det er bare det at matbudsjettet mitt er på 325 kroner i uka, da.

      Ta løksuppe f.eks. Veldig hjemmelaget og fra bunnen av. Prisen for rundt fire porsjoner klarer man å presse ned til omtrent 10 kroner. Det er middag for 2,5 pr pers. (Riktignok mitt mest ekstreme eksempel).

  2. Stilig, dette er litt av ei målsetting. Du er kjempeflink til å halda deg på matbudsjett, du må gjerne dela tips her på bloggen om du vil 😀

    • Will do! Er i gang med å samle inn litt ideer osv. Jeg blir så sint av uvitenhet. At alle skal ha det til at sunn mat er så dyrt at bare de rike kan spise sunt. Verste tullet jeg vet om.

  3. Ja, del billigsunne oppskrifter på bloggen; kjempeide! Jeg trenger sånn inspirasjon 🙂 Og morsomt at det er mulig å være «billig matsnobb». Det blir jo ikke akkurat det de ønsket å bevise med den artikkelen…

Legg igjen en kommentar

