Hjemmebakst: Foccacia.

Dette er billig moro. Foccacia er kjempegodt, og veldig enkelt å lage. Denne foccaciaen koster kanskje 10-15 kroner.

Man trenger til deigen:
5 dl lunkent vann
Gjær (minst en halv pakke)
Salt og sukker (en liten slant av hver)
Olje (en ganske mye større slant)
700 – 800 gr hvetemel.

Jeg baker alltid på øyemål, derfor er oppskriften laget til øyemålere. Det eneste jeg måler opp er vannet – også tilpasser jeg melet til det. Hell vannet i en bolle, og sleng oppi alt det andre unntatt melet. Rør rundt. Tilsett melet. Foccaciadeig skal være ganske løs, og kan godt settes til heving selv om den er litt klissete. Det er selvfølgelig helt sentralt å elte deigen. Fem minutter omtrent er sikkert passelig. Hell over en slant mel når du setter deigen til forheving. Vent minst 20 minutt, eller hvis du vil; én episode av Sex and the City.

Når man har ventet ferdig må man elte deigen litt mer. Hell litt mel rundt om kring deigen og sett i gang. Den kan fremdeles være litt klissete. Jeg bruker en ildfast form til den. Fordel deigen rundt i forma og sleng på pynt! Jeg pleier forresten å bruke litt mel når jeg fordeler den i forma for å få deigen til å forlate fingrene mine. Studentbudsjettet mitt tilsier salt og rosmarin + olje. Man kan også bruke soltørka tomat, cherrytomat, oliven (men jeg ville aldri ha spist det da), fetaost, spinat timian til å ha på eller i.

Det skal se sånn ut:

Etter dette dekker man hele herligheten med plast og venter ennå litt til. Kanskje to episoder av sex og singelliv? Minst en halvtime i alle tilfeller.

Til slutt blir det sånn (hvis du er heldig):

(Det kan selvfølgelig hende at dette er helt FEIL måte å gjøre det på, men det er ikke så farlig for meg. Jeg gjør det alltid på denne måten, og det blir alltid kjempegodt. Bildene er kanskje heller ikke fotografiske mesterverk, men det gjør heller ikke noe).

2 thoughts on “Hjemmebakst: Foccacia.

  1. Etter en halv poppadom, en diger porsjon chana masala, masse ris, chutney og et helt nanbrød, er det kanskje litt rart at jeg fikk lyst på foccacia nå. Men så godt så det ut.

    • Det som er fint med ting man får lyst på er jo at det i mange tilfeller ikke går over før man faktisk spiser det. Sånn er det for meg i alle fall. Hadde lyst på vafler i flere uker før jeg faktisk spise det her forleden. Tenkte på det kanskje femti ganger om dagen.

Legg igjen en kommentar

