Livets små gleder.

Dette har vært en bra dag fordi:

1. Jeg har kjøpt en broderi-ring. Altså, jeg har vel aldri gått rundt og trodd at det er noe jeg noen gang ville kjøpt. Men så har jeg altså gjort det. Det er forresten en sånn ting man putter broderistoff på for at man ikke skal lage bulker i broderiet. (Poenget mitt er at det er ganske gøy å gjøre ting man kanskje ikke skulle trodd at man ville gjøre. Selv om det er veldig små ting).

2. Karl Erik kjøpte sykt gode druer, og jeg kjøpte den beste sjokoladen. Også spiste jeg litt av begge deler.

3. Jeg har funnet et ord! Som kan bøyes både som et hankjønnsord og et hunkjønnsord. Ok, det er ikke så spesielt. Men det kan faktisk bøyes som et intetkjønnsord også! Både på bokmål og på nynorsk. Ordet er : greip (som i et møkkagreip som man rydder hestebæsj i stallen med, for eksempel). Jeg har alltid trodd at det var sånn: et greip – greipet. Også kan det samtidig være ei greip – greipa (og det er jo skikkelig rart, for da tror jo jeg med en gang at det er flertall, sant). Det kan også være en greip – greipen. Og det henger jo ikke på greip (hø …. hø), for det høres aldeles riv ruskende galt ut. Men det er det altså ikke.

3.1: Det er litt som at det ikke heter et kompliment, men en kompliment.

Jeg føler at jeg lever litt på mikronivå. Sånn, samme for meg om verden går under eller hva som helst, bare jeg har småmagi i mitt liv. Megaego. Når det er sagt føler jeg kanskje at grunnen er sånne ting som førstesiden i VG eller Dagbladet i dag (jeg klarer visst ikke skille mellom dem); «HEY VETTU HVA ELLER. HAN FYREN SOM IKKE GIDDER Å PULE SIN EGEN KONE, MEN FANT SEG EI ANNA Å PULE I STEDET KOM OPP AV EN GRUVE. OG FIKK EN KLEM AV HUN HAN LIKTE Å PULE OG IKKE HUN SOM ER SUR FORDI HUN TYDELIGVIS IKKE BLIR PULT»

Jeg er forresten litt glad fordi jeg snakket alt for mye i NOR2351-timen og fikk en ganske god, men sykt irrelevant idé til en tolkning jeg aldri kommer til å skrive.

4 thoughts on “Livets små gleder.

  1. Eg har alltid tenkt ei greip – greipa. Interesting! Og ingen kan få meg til å seia ein kompliment, det høyrest berre sært ut (utanom det ordet er eg beinhard på rettskrivinga!).

    • Jeg har også store problemer med å si en kompliment. Jeg pleier i grunn bare å påpeke at jeg vil si det feil.
      En annen ting alle sier feil er «klart som et egg». Det heter egentlig klar som en egg. Knivsegg. Blankpussa og klar til dyst.

Legg igjen en kommentar

