Bunad og jeg.

Jeg har, i mange år, gått rundt hver eneste syttende mai og vært ganske misunnelig på samtlige bunadsmennesker i hele verden.  Jeg va en av dem som ikke fikk bunad i konfirmasjonsgave.  Men! Jeg har ikke tenkt å la meg stoppe av den grunn. Jeg tar i steden saken i egne hender. Og siden jeg ikke er rik, må det gjøres ganske bokstavelig talt. Sy en bunad! Men … Hva innebærer det?

Jeg, som en absolutt uerfaren syerske, må lære meg å sy. Og brodere. Dette var noe jeg bestemte meg for, for et og et halvt år siden. Det jeg også måtte finne ut av da var følgende: Hvilken bunad? Og hvorfor? Og hvordan?

Siden jeg er en blanding av nesodding og grenlending (Skien), hadde jeg tradisjonelt sett følgende muligheter: Follobunad, øst-telemarksbunaden og beltestakken (pluss de andre telemarksbunadene da, det er jo ganske mange).  Follobunaden droppet jeg rett og slett. Jeg synes ikke snittet kler  meg, variasjonene er ganske få og den kan liksom ikke måle seg med telemarksbunadene.  På telemarksbunadene … Der er valgene uendelige. Det er mange forskjellige, og hver bunad kommer i noe sånt som sikkert 20 – tusenvis av varianter.  Jeg har sett bunadskjorter med tre forskjellige typer broderi på brystet, og det i ganske så mange farger.. Det var bare på brystet. Tenk resten da … Noen beltestakker ser i grunn ut som overpynta juletrær. Men de aller-aller fleste er ekstremt fine! Dét valget var i grunnen lett. Men så.

… Også stod jeg der da. Helt uten noe som helst peiling, ingen aning om hvilke farger jeg skulle bruke. Ingen aning om jeg noen gang kom til å lære meg å sy. Uten aning om hvordan man skaffer penger til sånt noe. Ingen aning om hvordan man bestemmer seg for sånt, hvilke regler er det. Vel. Ingen? Beltestakken er ekstremt variabel. Den eneste restriksjonen jeg har hørt om angående farger er at man kan bruke litt flere varme farger enn kalde farger. Angående snitt og sånt noe er det endel flere «regler». Men variasjonene  er ikke noe for ubesluttsomme.

Nå har jeg tenkt på dette i halvannet år, og jeg har faktisk blitt litt klokere. Etter å ha lest ca alle bøkene som finnes (det er ganske sant, det finnes jo ikke mange), vært i omtrent alle bunadsbutikker jeg vet om, snakket med mange-mange bunadsdamer osv, osv. Jeg har fått veldig gode kontakter og funnet noen virkelig hjelpsomme bunadsdamer. Dessuten har jeg fått bestemt meg for ganske mye etterhvert. Og til og med gått til innkjøp av litt av hvert. Planleggingsfasen er omtrent ferdig(!). Etter et og et halvt år …

Det jeg begynte med å kjøpe, var vadmelsstrømper. Grunnen var enkel; her kunne jeg få mulighet til å lære meg å sy. Jeg kunne bruke hvilke farger jeg ville, og for å se hvilke som passet sammen. Det er viktig. Det er ganske vanskelig å sy på tjukt ullstoff, og som man kan se må jeg absolutt øve MYE. (Og jeg lurer selvsagt på om det går an å bli ferdig med noe sånt noe).

Det neste jeg kjøpte var skjortemønster. Grunnen var at jeg plutselig fant et mønster jeg likte kjempegodt, som så enkelt ut å sy og som det bare var å kjøpe med seg. Og fargene ble jeg ekstremt glad i. (De hadde jeg faktisk sett for meg på forhånd. Det var nesten planlagt det der altså).

Og siden jeg skal lage en beltestakk er det en kjensgjerning at beltet kanskje er det viktigste av alt. Dette er bestilt hos «Vevkjerringa» i Porsgrunn. Hun er veldig hjelpsom og veldig flink til å gi gode råd. Jeg har til og med fått med meg en prøve på beltet jeg har bestilt. Super-service! Prøven er riktignok i feil farger, men fint er det lell! Alt det grønne skal være blått, og de småbordene rundt der skal få andre farger, se på trådene som er plassert på dem.

Gårsdagen var også en dag viet til bunad. Siden jeg har kommet frem til at det absolutt ikke er noen som helst grunn til å sy hjulet til bunaden selv, bestilte jeg det. Med brokadekant i en blåfargen som er ganske lik ulltråden i bildet over. Med lyseblå og grønne bånd. Det blir så fint! Jeg fikk også tatt ut farger til broderiet på forkleet. Mønsteret heter noe sånt som bokmønster.

Til slutt har jeg bilde av et silketørkle som passer helt perfekt til alt dette her. Noen av fargene skal brukes i forklebroderiet.

7 thoughts on “Bunad og jeg.

  1. Bildene har superfine! Og alle fargene, så deilige å se på. Jeg gleder meg skikkelig til å enda mer, og ikke minst når den er ferdig. Du har kommet kjempelangt på skjorteermene også. Supert!

  2. så bra! jeg syns det blir sikkert den allerfineste bunaden som finnes!

    jeg har fått bunad av tanta mi i år, skal fikse litt på den og ha den med. da kan vi kanskje gå på 17. mai sammen, du i hjemmelaga og jeg i sveisterbunad 😀

  3. Hei!
    Jeg synes du er så flink!
    Jeg er i akkurat same plass du forteller i innlegget ditt. Jeg vil sy beltestakk til dattra mi, slik så hun er ikke en av de som får ikke bunad i konfirmasjonen. Men jeg vet ikke hvor kan jeg starte. Jeg bor på Stathelle i Grenland, og jeg har en del år til hun må bruke den. Kan du anbefale bøker jeg må lese, hvor får man tak i mønsterne til de forskjellige deler, mønster til broderi… Alt! Det vil jeg gjerne takke deg for evig!

    • Siden du bor i Stathelle, bor du jo laglig til. Var jeg deg ville jeg kjørt til Porsgrunn og tatt en prat med Trine Lise som driver Vevkjerringa (hun leverer belter blant annet til Husfliden i Oslo), og Nussa som driver både Husfliden i Porsgrunn og Stoffbua i Skien. Du kan også dra innom Husfliden i Skien. Er du reiselysten kan du dra til Almankås i Bø. Får du tak i Liv-Berit Kaasa (hun bor i Gvarv) kan hun alt om skjorter, det går sikkert an å ringe henne. Er du i Oslo kan du stikke innom Haugtussa bak slottet (ligger i parkveien) eller Stakkeloftet på Frogner.

      Alle disse kan gi deg mønster på både skjorter, broderi og alt av materialer du måtte trenge. Samtidig som tips og råd og alt som er. Jeg har lest litt i «Beltestakk – før og nå» av Kari-Anne Pedersen, og Draktskikk i Aust-Telemark av Aagot Noss. Pløyd meg gjennom norsk bunadleksikon også, spesielt telemarksidene. Kari-Anne Pedersen kan man sikkert ta kontakt med, hun slår meg å være en entusiast. Her finnes det ei anna dame som syr; hjemmeflid.no. Bunadmagasinet har også noen artikler; http://www.bunad-magasinet.no/index.php?id=4557886. Magasinene finnes sikkert på biblioteket.

      Jeg må bare advare, dette er enormt mye å sette seg inn i. Beltestakken min er ikke en historisk korrekt variant. Noen synes det er å banne i kjerka, andre ikke. Jeg gjorde det vel mest sånn for jeg synes at én måte å beholde kulturuttrykk på er å tilpasse dem tiden man lever i (se bare på Marius-mønsteret, kjempepopulært) og løsrive seg litt fra strenge tradisjoner. Samtidig har jeg veldig stor respekt for nettopp draktforskning og alt det der, så til slutt må jeg kanskje lage en til. Hadde jeg hatt tida til det, ville jeg kanskje vurdert å legge den opp til det historiske – om jeg skulle valgt i dag. det er jo veldig gøy.

      Jeg starta i alle fall med å brodere skjorta. Man kan legge til litt og litt. Om fargene ikke matcher helt synes jeg det er mer en fordel enn en ulempe. Personlig har jeg ikke så mye sans for de helt ensfarga variantene.

      Ta bare kontakt hvis det er noe mer. Du får sikkert litt å bryne deg på nå.

  4. Takk så mye Frøken. Jeg skal ta en tur rundt når det passer, og prøv å bestemme meg om en ting av gangen. Det høres ut som et stor prosjekt. Jeg skal starte med å lese «beltestakk- før og nå» og kanskje på slutten av året ta en kurs… Tror du det er bra? Du tok jo noen kurs, ikke sant? Lærte du mye? Kan du anbefale?Hilsen,

    Annie

    • Stort prosjekt, ja! Det kan i alle fall gjøres til et. Noen bestemmer jo en hel beltestakk i løpet av noen timer, dét kunne aldri jeg klart. Mye mer gøy å bruke litt tid!

      Jeg gikk på nybegynnersykurs i januar. Hadde aldri sydd noen ting før. Nå går jeg på bunadskjortekurs. Jeg synes det er veldig gøy. Og man blir jo kjent med folk og allting. Det er jo mye mer spennende å sy selv, enn å få andre til å gjøre det. Jeg kan absolutt anbefale det. Det finnes i alle fall flere i Grenlandsområdet som har kurs. Du kan jo høre med husflidlaget. http://www.husflid.no/ eller sjekke på kursagenten. Evt spørre hos bunadforhandlerne. De tipser deg helt sikkert om passende kurs.

Legg igjen en kommentar

