Nesodden

Selv om jeg på mange måter fremdeles synes Nesodden er hjemme, så er det ikke lenger her jeg bor. Og jeg må si at jeg i dag fikk et lite sjokk. Mitt fravær fra dette selsomme sted har gjort at jeg rent har glemt en av de viktigste delene av hva Nesodden egentlig er. En buss-kommune. Bor man på Nesodden, så bor man på bussen (omtrent). Det som er med disse grønne nesoddbussene er jo gjerne at de har sjåfører som ser på høy fart med fryktløst blikk, og som en ytterst nødvendighet. 

Det er jo noe jeg egentlig alltid har visst, og jeg har tydeligvis vært så vant til det at jeg ikke egentlig har lagt merke til det. Visse episoder har jeg jo vært borti, for eksempel da jeg fikk utenbys besøk av ei venninne som (nærmest) kommer skjelvende ut av bussen og sier «det er faen meg rart at ulykkesstatistikken med de bussen der ikke er jævlig mye høyere, med den farta der». 

I dag la jeg faktisk merke til at hun hadde et poeng altså. For i dag da jeg satt på bussen tenkte jeg «Fyfader, kjører de så fort. Dette er jo nesten skummelt!». 

Når man er borte fra steder, så er det visse ting man begynner å legge merke til når man kommer hjem igjen. Ofte er det gjerne en lukt eller liknende, kanskje i et hus, man ikke merker når man er der hele tiden. Men etter en uke på ferie så blir lukta ytterst gjeldene. Her gjelder det samme med bussen.

Legg igjen en kommentar

